The content of this page is intended for healthcare professionals only.

Are you a professional?

Tips til et sundt liv

Anna-Carin Lagerström har en kandidatgrad og arbejder som fysioterapeut, sundhedsunderviser og kostvejleder ved Spinalis-stiftelsen for mennesker med rygmarvsskader, hvor hun møder mange mennesker med blære- og tarmproblemer.

anna carin lagerstrom

Daglige rutiner

Daglige rutiner

Anna-Carin fremhæver pointen om at leve sit liv i dagstimerne.

“Der er faktisk en sammenhæng mellem overvægt og det først at komme i seng ud på de små timer”, fortæller Anna-Carin.

“Nattetid er dér vi har sværest ved at modstå fristelser såsom snacks, slik, alkohol og tobak."

De fleste venner og familie har en mere konservativ dagsrytme — de er vågne i dagstimerne og sover om natten — så på sigt kan natteroderiet også påvirke ens sociale liv. Nogle har endda svært ved at nå deres aftaler med fx behandlere, eller går glip af sjove sociale aktiviteter, ved slet ikke at møde op.

“Du skal have en struktur på dagen, for at få betingelserne for et sundt liv. Det er svært at komme op om morgenen, hvis du ikke har nogle daglige rutiner, der tvinger dig op", siger Anna-Carin.

tips for a healthy life full width

Madkvalitet

Madkvalitet

Madkvalitet er et andet emne, der ligger hende på sinde. Hun taler meget om ulemperne ved forarbejdet mad. 

Begrebet "forarbejdet mad" omfatter alle former for mad, der på den ene eller den anden måde er blevet ændret fra sin naturlige tilstand, men i daglig tale mener vi tit industrielt forarbejdet mad med en reduceret næringsværdi. Forarbejdet mad indeholder som regel konserveringsmidler, usundt fedt og er tilsat salt og sukker, og den er som regel fattig på fibre.

"Rigtig mad – ernæringsrig mad – er nøglen til sundhed", siger Anna-Carin. "Forarbejdet mad fører til madtrang og overspisning. Man føler sig ikke mæt, eller man føler sig midlertidigt mæt, men det varer ikke ved, og derfor spiser man mere og hyppigere. Det giver anledning til overvægt og forstoppelse, som mange mennesker i kørestol lider af", siger Anna-Carin.

Motion

Motion

Fysisk aktivitet og motion, der passer til din fysiske tilstand, er også af afgørende betydning for din sundhed. Livet i en kørestol giver en masse udfordringer, hvor man har brug for en stærk krop. 

"Det er ligesom at børste tænder – det er nødvendigt, at det bliver gjort hver eneste dag. Det samme gælder for motion, især fordi du ikke får den regelmæssige daglige motion, som mennesker, der går, automatisk får", siger Anna-Carin. 

Men det er ekstra vigtigt at dyrke motion på en fornuftig måde, der passer til din situation. 

"For hård træning kan give smerter, og det kan give problemer på toilettet i forbindelse med RIK eller TAI eller i forbindelse med hygiejne. Du bør undgå at få ømme muskler, eftersom du er meget afhængig af dine skuldre, når du skal bevæge dig rundt", siger Anna-Carin. 

Bed din fysioterapeut om et passende program. Hvis du foruden dine sædvanlige smerter får smerter, der varer mere end et par dage, skal du gå til lægen.

Del